Cele mai bune şi cele mai dăunătoare alimente pentru dinţi

by Balan Denis on Mar 2, 2016 Sănătate 846 Vizualizari

Orice aliment are un anumit efect asupra organismului, dar şi asupra dinţilor, iar câteva dintre ele, deşi banale, pot afecta sau îmbunătăţi dantura.

Alimentele care ajută la menţinerea dinţilor sănătoşi sunt:

Lapte şi ouă

Laptele este un produs bogat în calciu, iar calciul este extrem de benefic pentru smalţul dinţilor. Produsele lactate şi gălbenuşul de ou reprezintă o sursă bogată de calciul şi vitamina D.

Brânzeturi şi iaurt

Brânza degresată, laptele, iaurtul (fără zahăr adăugat) sunt alegeri clasice bogate în calciu. Brânza este benefică, în special, deoarece conţine cazeină, o proteină care poate consolida smalţul. În plus, aceste alimente au şi proprietăţi antibacteriene, aşa că ajută la protecţia împotriva cariilor.

Carne, peşte şi tofu

Carnea, peştele şi tofu sunt bogate în fosfor, un alt mineral important care protejează smalţul dinţilor.

Broccoli şi alte legume cu frunze verzi

O alternativă vegetariană pentru aportul de minerale? Broccoli, varza, spanacul şi alte legume cu frunze verzi sunt o sursă vegetală perfectă pentru aceste minerale.

Ţelină, morcovi şi alte legume bogate în apă

Crocante şi ferme, alimentele care au un conţinut ridicat de apă sunt bune pentru sănătatea orală, deoarece stimulează fluxul de salivă. Saliva conţine enzime care neutralizează acizii din alimente, făcându-le sigure pentru consum. Ţelina reprezintă o adevărată “periuţă de dinţi naturală”, datorită structurii sale fibroase. Particulele alimentare sunt îndepărtate de pe dinţi în timp ce mestecăm ţelină crudă.

Mere

Merele şi alte fructe bogate în fibre ajută foarte mult în autocurăţarea dentară şi împrospătează respiraţia.

Alimente dăunătoare pentru dinţii tăi:

Lămâi, portocale şi grepfrut

Acizii puternici sunt cauza principală a eroziunii smalţului şi a cariilor dentare. În general, dacă un aliment pătează dinţii, înseamnă că este foarte acid (vinul roşu, de exemplu). Citricele au un conţinut ridicat de acizi ce atacă smalţul dentar. Nu este indicată spălarea imediată a dinţilor după consumul de lămâi sau portocale, deoarece substanţele din pasta de dinţi pot reacţiona cu acizii din fructe.

Murăturile

Combinaţia dintre oţet şi zahăr accelerează distrugerea smalţului dentar.

Cafeaua

Acizii tanici din cafea (şi din anumite ceaiuri) atacă smalţul dentar şi pătează dinţii. Pentru a limita cantitatea de cafea ce intră în contact cu suprafaţa dinţilor tăi, încearcă să consumi băutura folosind un pai.

Vinul roşu

Majoritatea studiilor arată că un pahar de vin roşu pe zi este benefic pentru sănătatea inimii şi scade nivelul colesterolului. Cu toatea acestea, vinul roşu, dar şi cel alb, au pigmenţi foarte puternici ce vor păta cu siguranţă dinţii şi vor afecta sănătatea danturii.

Roşiile

Roşiile nu sunt bune pentru dantură, fie că sunt consumate în sosuri sau crude. Motivul principal este nivelul lor ridicat de aciditate. Este recomandat consumul lor alături de alte alimente mai puţin acide pentru a evita problemele dentare.

Sucurile carbogazoase

Bogate în zahăr, sucurile carbogazoase sunt extrem de acide şi erodează dinţii chiar şi atunci când sunt băute în cantităţi mici.

Dulciurile

Zahărul din dulciuri duce la apariţia cariilor şi transformă dinţii în medii favorabile pentru dezvoltarea bacteriilor. Acadelele, jeleurile şi caramelele sunt printre alimentele care ar trebui eliminate din meniu pentru a avea o dantură perfectă.

Fructele uscate

Fructele uscate conţin o cantitate ridicată de zahăr ce afectează smalţul dinţilor. În plus, acestea se lipesc de dinţi, ceea ce le accentuează efectul nociv.

Îți recomandăm

Interesante

Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!