Modul cum respirăm ne poate afecta sănătatea fizică şi psihică

Recomandat by Ana Balan on Jan 18, 2017 Sănătate 467 Vizualizari

Respirația ne asigură oxigenul necesar vieţii şi, potrivit unui nou studiu, modul cum respirăm ne poate influenţa, de asemenea, sănătatea fizică şi psihică.

Cercetătorii au descoperit că ritmul respirator influenţează activitatea electrică a creierului uman, iar efectul diferă în funcție de cum respirăm, pe gură sau pe nas, sau dacă inspirăm sau expirăm.

Pentru a descoperi legătura dintre activitatea electrică a creierului şi respiraţie, cercetătorii de la Northwestern University au analizat electroencefalogramele (EEG) de la șapte pacienți cu epilepsie cărora li s-au implantat electrozi în creier înainte de o intervenţie chirurgicală, care a avut scopul să stabilească cauza crizelor de epilepsie. Datele obţinute au arătat, de asemenea, că activitatea electrică a creierului variază sincron cu ritmul respirației.

Cercetătorii au observat această activitate electrică în trei zone ale creierului: cortexul piriform (olfactiv), care procesează mirosul, hipocamp (hippocampus), care controlează memoria şi amygdala, care procesează emoțiile.

„Una dintre cele mai importante descoperiri din acest studiu este aceea că există o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte activitatea electrică a creierului în amigdala şi hipocamp în timpul inspiraţiei comparativ cu expirația”.

„Am descoperit că atunci când inspirăm se stimulează neuronii din cortexul olfactiv, amygdala și hipocamp, adică din sistemul limbic”, a declarat neurologul Christina Zelano.

În cadrul unui alt studiu, cercetătorii au efectuat și un test asupra a 70 de voluntari sănătoşi, cu vârste cuprinse între 18 ani și 30 de ani. Participanții au trebuit să decidă rapid dacă imaginile unor chipuri, care au fost afișate doar pentru o fracțiune de secundă, exprimă frică sau surpriză.

Scopul a fost acela de a înţelege mai exact cum este afectată activitatea electrică din amygdala, care este implicată în interpretarea expresiilor faciale, de inspiraţie, expiraţie sau de modul cum respirăm, pe gură sau pe nas.

Rezultatele cercetătorilor sugerează că participanții au recunoscut cu o fracțiune de secundă mai repede chipurile care exprimă frica în timpul inspiraţiei, dar numai atunci când au inhalat aerul pe nas.

Într-un test separat de memorie, conceput pentru a măsura activitatea electrică în hippocampus, 42 dintre participanţi au privit imagini cu diferite obiecte pe ecranul unui computer, iar mai târziu li s-a cerut să şi le amintească.

Participanţii au obţinut rezultate mai bune în timpul inspiraţiei şi, de asemenea, precizia cu care şi-au amintit imaginile a fost, în medie, cu 5% mai bună atunci când au inspirat aerul pe nas.

În consecinţă, cercetătorii sugerează că funcţiile noastre cognitive sunt stimulate în timp ce inspirăm aerul în plămâni. Acest lucru este benefic mai ales atunci când trebuie să reacționăm rapid, cum ar fi în cazul unor situaţii periculoase, atunci când de altfel ritmul normal al respirației se măreşte în mod natural.

Studiile anterioare au arătat că ritmul respirator normal este de 12 până la 18 respirații pe minut pentru un adult, cu toate că acesta poate crește temporar până la aproximativ 20 de respirații pe minut, atunci când intrăm în panică.

„Atunci când ne speriem sau ne este frică ritmul respirației se măreşte… Astfel, răspunsul înnăscut al organismului, care provoacă creşterea ritmului respirator, poate avea un impact pozitiv asupra funcției cerebrale și, prin urmare, vom reacţiona mai rapid la stimulii periculoşi din mediul înconjurător”, a declarat Zelano.

Nu trebuie să uităm că o respiraţie corectă contribuie la o stare bună de sănătate fizică şi psihică, lipsa oxigenului generând anxietate şi depresie. Respirând profund eliminăm mai multe toxine din organism şi  stimulăm sistemul imunitar.

Concluziile cercetătorilor au fost anunţate în Journal of Neuroscience.

Puteţi afla mai multe amănunte despre acest studiu urmărind clipul video de mai jos:

 

Ana Balan

Ana Balan

Îți recomandăm

Interesante

Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!