Calea Lactee în toata splendoarea! Cea mai complexă hartă a acesteia a fost creată

by Ana Balan on Oct 5, 2016 Știință 340 Vizualizari

Agenția Spațială Europeană a lansat cea mai detaliată hartă a Căii Lactee. Un număr de 1,142 miliarde de stele sunt înfățișate în forma digitală a hărții, această hartă fiind și primul produs al observatorului spațial Gaia.

Deși până acum numărul stelelor din galaxia noastră era subestimat de către cercetători, în această reprezentare sunt circa 400 de milioane de stele necunoscute, care demonstrează că galaxia este mult mai vastă decât se credea.

Conform cercetătorului Timo Prusit, participant în proiectul Gaia, această hartă indică densitatea stelelor studiate, iar cât mai curând posibil datele colectate vor servi ca material prețios pentru comunitățile de astronomi.

În cadrul proiectului dat au lucrat un număr de 450 de cercetători, ce au comparat observațiile făcute cu datele din cataloagele Hipparcos și Tycho-2. Astfel, specialiștii au putut estima distanțele și mișcările efectuate de aproximativ 2 milioane de stele.

Observatorul Gaia este localizat la aproximativ 1,5 milioane de kilometri față de Terra, fiind dotat cu o camera de 1 miliard de pixeli. Pe durata a 5 ani, vehiculul va avea drept scop studierea Căii Lactee care, conform specialiștilor, este casă a nu mai puțin de 100 de miliarde de stele. Așteptările de la acest observator au început să fie confirmate încă din iulie 2014 , când aceasta a cartografiat prima hartă în mod propriu-zis.

Harta este un produs a 14 luni de scanare a cerului, din iulie 2014, până în septembrie 2015. Pe zi, observatorul ajunge să facă câte 40 de milioane de observații, fiecare obiect fiind analizat de câte 70 de ori.

Cum înțelegem harta:

Zonele luminoase de pe hartă reprezintă aglomerările de stele, iar zonele întunecate sunt zone unde nu există prea multe corpuri astronomice.

Cele două obiecte luminoase din dreapta-jos sunt Norii lui Magellan.

În partea din stânga-jos se observă galaxia Andromeda, aflata la 2,5 milioane de ani lumină de Pământ.