NASA vrea să repare satelitul InSight! Cercetătorii planifică o nouă misiune pe Marte

by Ana Balan on Apr 5, 2016 Știință 592 Vizualizari

NASA se pregătește pentru repararea satelitului InSight, a cărui lansare a fost anulată în luna decembrie, urmând să repună această misiune spre Marte pe agendă pentru anul 2018.

InSight a fost conceput pentru a studia subsolul Planetei Roșii, informații care vor fi folosite pentru a afla cum s-a format planeta Marte, precum și celelalte planete telurice din sistemul nostru solar, categorie din care face parte și Pământul.

Momentan, NASA evaluează costurile reparațiilor. Conform coordonatorului misiunii, aceste operațiuni necesită o suplimentare cu aproximativ 150 de milioane de dolari a bugetului alocat inițial pentru această misiune, de 675 de milioane de dolari.

Sonda InSight a ratat fereastra de lansare din luna martie a acestui an, după ce tehnicienii NASA au descoperit în decembrie o defecțiune la principalul său instrument științific. În urma depistării acestei probleme s-a pus întrebarea dacă NASA nu va renunța definitiv la misiunea InSight. Reprezentanții agenției au precizat însă miercuri că nu se va renunța la obiectivele acestei misiuni și că se vor lua măsuri pentru repararea defecțiunii.

Următoarea fereastră de lansare pentru sonda InSight, atunci când planetele Pământ și Marte vor fi aliniate corespunzător pentru a scurta durata călătoriei, se va deschide în luna mai 2018. Astfel, sonda ar urma să ajungă pe orbita marțiană în noiembrie 2018 și va începe o misiune de de 2 ani.

Instrumentul principal al sondei este un seismometru, SEIS, cu senzori extraordinar de sensibili care trebuie să rămână suspendați într-un mediu aproape vid, pentru a putea efectua măsurători extrem de fine, de ordinul diametrului unui atom de hidrogen.

Sfera din titan, cu diametrul de 22 de centimetri, care înconjoară instrumentul pentru a-l proteja, este etanșă la temperaturi obișnuite, însă își pierde această proprietate la minus 40 de grade Celsius. Această fisură este atât de mică încât dacă ar fi fost pe camera unei roți de automobil, roata s-ar fi desumflat în interval de 3 secole, după cum a precizat Bruce Banerdt de la Jet Propulsion Laboratory din Pasadena, California. Însă chiar și o fisură atât de mică este suficientă pentru a amenința succesul misiunii, condiții în care NASA a anunțat în luna decembrie că renunță la lansarea din martie.

Robotul InSight urmează să studieze subsolul Planetei Roșii. El trebuie să determine dacă nucleul lui Marte este solid sau lichid și de ce această planetă nu are o suprafață formată din plăci tectonice mobile, la fel ca Terra.