Studiu: Calea Lactee Face Parte Dintr-Un Super-Roi Galactic

by Ana Balan on May 30, 2016 Știință 1207 Vizualizari

Calea Lactee se afla la periferia unui urias super-roi galactic, anterior necunoscut, pe care oamenii de stiinta l-au numit „Laniakea”, un cuvant hawaiian care poate fi tradus prin expresia „paradisul incomensurabil”.

Descoperirea, a fost posibila cu ajutorul unei noi tehnici de cartografiere, care tine cont nu doar distantele dintre mai mult de 8.000 de galaxii din apropiere, ci si de miscarea lor relativa.

Noua tehnica a permis astronomilor sa delimiteze pentru prima data in mod clar zonele in care se termina un super-roi galactic si de unde incepe o alta structura similara.

Vezi și: Istoria Universului (II)

Harta astfel realizata demonstreaza ca galaxia Calea Lactee, alaturi de cea a Fecioarei si de alte aproximativ 100.000 de galaxii graviteaza impreuna in acelasi super-roi galaxic urias, denumit Laniakea.

Super-roiul galatic are un diametru de aproximativ 520 de milioane ani-lumina. Un an-lumina reprezinta distanta parcursa de lumina, care se deplaseaza cu aproximativ 300.000 kilometri/ secunda, intr-un an (9,46 trilioane de kilometri).

Anterior, oamenii de stiinta credeau ca galaxia Calea Lactee, din care fac parte si Terra si celelalte planete din Sistemul Solar, este o parte a unui roi galactic cu un diametru de 100 milioane de ani-lumina. Noul studiu a demonstrat ca acea structura este doar un „apendice” al Laniakea, o structura galactica mult mai mare.

Vezi și: Surpriză – o nouă galaxie descoperită,Crater 2

La marginile super-roiului Laniakea se afla super-roiurile galactice Shapley, Hercules, Coma si Perseus-Pieces. Celelalte margini ale acestor structuri galactice extrem de complexe nu au fost deocamdata determinate. Pentru a realiza acest lucru, va fi nevoie de alte mii de masuratori, a declarat Brent Tully, profesor de astronomie la Universitatea Hawaii, coordonatorul studiului.

„Nu am vazut inca marginile vecinilor nostri si nu am privit inca suficient de departe pentru a intelege ceea ce determina miscarea completa a galaxiei noastre”, a spus Brent Tully.

Inventarea unei metode clare de identificare a super-roiurilor galactice ii va ajuta pe oamenii de stiinta sa inteleaga mai bine felul in care evolueaza galaxiile, inclusiv Calea Lactee.