Fizicienii cred că au descoperit cea de-a cincea forță a naturii

by Ana Balan on May 31, 2016 Știință 858 Vizualizari

În prezent cunoaștem faptul că Universul este controlat de doar patru forte fundamentale: gravitațională, electromagnetică, și forțele nucleare puternice și slabe. Fizicienii maghiari susțin că au găsit indicii care indică prezența unei a cincea forțe în Univers. În cazul în care descoperirea se confirmă, ar trebui să ne regândim modul în care înțelegem cum funcționează Universul. Dacă analizăm cele patru forțe naturale pentru o secundă, vom observa că acestea sunt fundamentul fizicii moderne, tot ceea ce putem explica în ziua de astăzi se datorează studierii lor. "Forţa gravitaţională are rolul de a menține planetele pe orbite, forţa electromagnetică are rolul de a ţine moleculele unite. Forța nucleară puternică este liantul nucleelor atomice, iar forța nucleară slabă ajută atomii. Aceste forțe păreau să explice fizica - le putem observa, mai mult sau mai puțin" , scrie Ryan F. Mandelbaum pentru Popular Science .

Dovezi ale celei de-a cincea forțe au fost găsite anul trecut de către o echipă a Academiei Ungare de Științe. Aceștia au observat, după ce au propulsat protoni asupra unui eşantion de litiu-7, că există un nou tip de boson, cu o greutate de 34 ori mai mare decât cea a unui electron. Bosonii sunt particule elementare care au spinul întreg și satisfac statistica Bose-Einstein. Au fost denumiți după fizicianul indian Satyendra Nath Bose.

Deși sună extrem de interesant, dovezile au fost trecute cu vederea, până când o echipă din SUA a publicat propria lor analiză a datelor la sfârșitul lunii trecute. Echipa SUA, condusă de Jonathan Feng, profesor la Universitatea din California, a arătat că datele sunt corecte și a calculat că noul boson ar putea fi, într-adevăr, o forță fundamentală necunoscută.

Nu este pentru prima dată când cercetătorii susţin că au detectat cea de-a cincea forţă din Univers. În acest sens, există mulţi oameni de ştiinţă care consideră că în cosmos există o particulă denumită ,,foton întunecat”. Acesta ar putea transporta o nouă forţă, cu ajutorul căreia poate fi demonstrată existenţa materiei întunecate.